Μελέτη κλάδου αυτοκινήτου 2014

Η ασφάλιση αυτοκινήτου αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κλάδους δραστηριοποίησης της Ελληνική ασφαλιστική αγοράς όπου συμμετέχουν 29 επιχειρήσεις (2013: 31) με παραγωγή 1,23 δισ. € (2013: 1,44) και με συμμετοχή 31,2% στο σύνολο της παραγωγής ασφαλίστρων, ενώ οι καταβολές αποζημιώσεων εκτιμάται ότι ανήλθαν περίπου στο ύψος των 646 εκατ. € το 2014 (671 εκατ. € το 2013).

Ασφάλιση Αστικής Ευθύνης

Η μεγαλύτερη, σε όγκο ασφαλίστρων, κάλυψη των αυτοκινήτων είναι η υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης έναντι τρίτων, της οποίας η παραγωγή μειώθηκε από το 1,20 δισ. € το 2013 στο 1,03 δισ. € το 2014 (-14,4%).

Σύμφωνα με τα καταγεγραμμένα στοιχεία των ασφαλισμένων οχημάτων έτους 2014, η κατηγορία επιβατικά-ταξί αποτελεί το 72,3% του πλήθους οχημάτων και το πλήθος των ζημιών αντιστοιχεί στο 78,7% του συνόλου. Τα τροχαία ατυχήματα στα οποία περιλαμβάνονταν νεκροί και τραυματίες μειώθηκαν το 2014 έναντι του 2013 σε λιγότερα από 12 χιλιάδες. Επίσης, οι νεκροί μειώθηκαν από 874 το 2013 σε 793 το 2014 ενώ οι τραυματίες (βαριά και ελαφρά) μειώθηκαν επίσης. Οι κυριότερες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων αποτελούν οι συγκρούσεις, οι εκτροπές και οι παρασύρσεις πεζών.

Κλοπές οχημάτων

Σχετικά με τις κλοπές τροχοφόρων, η Ελληνική Αστυνομία πληροφορεί ότι τελέστηκαν περί τις 25 χιλιάδες κλοπές και περίπου 703 απόπειρες. Από τα παραπάνω περιστατικά,
περίπου 8 χιλιάδες εξιχνιάστηκαν. Ο αριθμός των κλοπών είναι μειωμένος σε σχέση με το 2013, το ίδιο όμως ισχύει και για τις εξιχνιάσεις.


Στην Ευρωπαϊκή ασφαλιστική αγορά, ο κλάδος αυτοκινήτου είναι επίσης πολύ σημαντικός. Κατείχε μερίδιο αγοράς 27% επί των ασφαλίσεων κατά Ζημιών ενώ η παραγωγή του μειώθηκε κατά 0,8% σε σταθερές συναλλαγματικές ισοτιμίες το 2013 και έφτασε τα 123,5 δισ. €.

Η ασφάλιση αυτοκινήτων αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς εργασιών για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη. Ενδεικτικά
αναφέρεται ότι αυτή αντιπροσωπεύει το 59,2% της παραγωγής ασφαλίστρων των ασφαλίσεων κατά Ζημιών στην Ελλάδα και το 27,4% της αντίστοιχης παραγωγής στην Ευρώπη.

Οι καλύψεις που μπορεί να προσφέρει ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο αναφέρονται είτε στην αστική ευθύνη έναντι τρίτων του οδηγού/κατόχου του οχήματος που είναι υποχρεωτική από το Νόμο, είτε στις ζημιές (ασφάλιση περιουσίας) του ίδιου του οχήματος (ζημιές από πρόσκρουση, φωτιά, κλοπή κ.α.) οπότε μιλάμε για προαιρετικές καλύψεις.

Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι αφ’ ενός μεν να δώσει μία γενική εικόνα για τον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτων από πλευράς οικονομικών και στατιστικών στοιχείων τόσο
για την Ελληνική όσο και για την Ευρωπαϊκή αγορά, αφ’ ετέρου δε να παρουσιάσει ένα πλήθος στοιχείων συναφών με το αυτοκίνητο όπως τα τροχαία ατυχήματα, τους παθόντες
από αυτά, τις επικίνδυνες παραβάσεις κ.λ.π.
Για το λόγο αυτό περιλαμβάνονται στη μελέτη τα κάτωθι:

  1. Στο πρώτο κεφάλαιο καταγράφονται τα οικονομικά δεδομένα της ασφάλισης αυτοκινήτων τα οποία έχουν σχέση με την παραγωγή, τις αποζημιώσεις, τα δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα των λογαριασμών εκμετάλλευσης της ασφάλισης της αστικής ευθύνης οχημάτων καθώς και τους αντίστοιχους δείκτες που προκύπτουν.
  2. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζονται σημαντικά στατιστικά στοιχεία για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων τόσο από την πλευρά της ασφάλισης όσο και για παρεμφερή
    θέματα όπως το πλήθος των κυκλοφορούντων οχημάτων, τα τροχαία ατυχήματα, τις κλοπές τροχοφόρων καθώς και την επιβάρυνση των αυτοκινήτων στο δείκτη τιμών καταναλωτή που καταρτίζει η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
  3. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται μία συνοπτική καταγραφή των σημαντικότερων μεγεθών της Ευρωπαϊκής ασφαλιστικής αγοράς αυτοκινήτων έτσι όπως προκύπτουν από δημοσιεύσεις της Insurance Europe.
  4. Τέλος στα παραρτήματα υπάρχουν οι πίνακες αφενός των ελαχίστων ορίων ασφάλισης αστικής ευθύνης οχημάτων, αφετέρου δε των φόρων και λοιπών επιβαρύνσεων επί των ασφαλίστρων αυτοκινήτων.

Οι κλάδοι ασφάλισης στους οποίους αναφέρεται η παρούσα μελέτη, σύμφωνα με την κατάταξη του Ν.Δ. 400 / 1970 όπως ισχύει, είναι ο «3. Ασφάλιση Χερσαίων οχημάτων» και «10. Αστικής ευθύνης χερσαίων οχημάτων». Οι συναφείς κλάδοι «1. Ατυχημάτων», «17. Νομικής προστασίας» και «18. Βοήθειας», μέσω των οποίων ενδεχομένως παρέχονται επιπλέον καλύψεις σε ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο δεν εξετάζονται στην παρούσα μελέτη.

Πηγή: Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος

Μελέτη: Κλάδος ασφάλισης αυτοκινήτου για το 2014